مطالب چاپی چگونه می تواند زندگی شما را نجات دهد

مطالب چاپی چگونه می تواند زندگی شما را نجات دهد

شواهد علمی نشان می دهد استفاده کمتر از گوشی همرا ه و بجای ان استفاده بیشتر از نشریات چاپی چگونه ممکن است به شما کمک کند که طولانی تر زندگی کنید
بررسی سلامت
براساس تحقیقات اخیر، امروزه بطور میانگین بزرگسالان چهار ساعت در روز به گوشی هوشمند خود نگاه می کنند و تقریبا (در تمام اوقات آن را در دسترس خود قرار می دهند)
(آن زمان صرف شده با این دستگاه در دامنه هشدار دهنده ای از عناصر زندگی و مهارتهای شناختی تداخل دارد که از زمان خواب و کیفیت روابط فردی تا حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت، محدوده توجه، خلاقیت، بهره وری، و توانایی های حل مسئله و تصمیم گیری را دربر می گیرد)
هرچند موارد مذکور در جایگاه خود بدرستی دردسر سازند ولی آنچه که  برای کاربر عادی موبایل نگران کننده است این واقعیت می باشد که استفاده از موبایل سطح کورتیزول، هورمون استرس اصلی بدن را افزایش می دهد. کورتیزول هورمونی است که در واکنش جنگ یا گریز را کنترل می نماید و سبب تغییرات روانی می شود که به بدن انسان کمک می کند نسبت به تهدیدهای خطرناک واکنش نشان داده و از آن ها جان سالم به در ببرد.
متاسفانه برای طرفداران تلفن همراه این تغییرات شامل افزایش سریع فشار خون، ضربان قلب و قند خون است که هیچ کدام برای بدن مناسب نیستند، به ویژه هر موقع که تماس تلفنی شما را خشمگین یا ناامید، خوشحال یا هیجان زده می کند این مشکلات رخ می دهند – همین احساسات موجب می شود که اینقدر زیاد به تلفن خود توجه نمائید .
دیوید گرین فیلد، استاد روانپزشکی بالینی در دانشکده پزشکی کانکتیکات می گوید: “میزان کورتیزول شما زمانی افزایش می یابد که گوشی شما در معرض دید یا نزدیک شما قرار گرفته است، یا هنگامی که شما صدای آن را می شنوید و یا حتی فکر می کنید صدای آن را می شنوید.” “این یک پاسخ حاوی استرس و احساسی ناخوشایند است و پاسخ طبیعی بدن این است که می خواهید گوشی را چک کنید تا استرس از بین برود.”
افزایش سطح کورتیزول با افزایش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت، مانند افسردگی، چاقی، دیابت نوع ۲، مسائل باروری، فشار خون بالا، حمله قلبی، زوال عقل و سکته مغزی مرتبط است.
جنبه منفی
درست همانطور که بسیاری از خطرات فیزیکی و روانشناختی در استفاده بیش از اندازه گوشی های هوشمند وجود دارد، به همان اندازه خواندن متون چاپی مفید می باشد. متون چاپی خواه این متون روزنامه، مجله، کاتالوگ یا کتاب باشند، به بهبود سلامت خوانندگان آن، کاهش ضربان قلب و فشار خون  هنگامی کمک می نماید که خوانندگان درک عمیق تر و رضایت بخش تری از موضوع و یا داستان چاپ کسب کنند .
مطالعات سیستم عصبی نشان داده است که فعالیت مغز هنگام خواندن متون چاپی به طور قابل توجهی با خواندن متن روی صفحه نمایش تفاوت دارد. هنگام خواندن محتوای دیجیتال، مغز کپی را به طور سطحی می خواند و فقط کلمات کلیدی یا متن برجسته یا پررنگ متن را درک می نماید. اما خواندن متن چاپی موجب تقویت حافظه دیداری ، بهبود درک، حفظ و بازیابی اطلاعات می شود.
با توجه به این، اکنون حیاتی است که کودکان به جای نمایشگرهای دیجیتال، کتابهای چاپی را بخوانند تا مهارت و دانش خواندنشان بهبود یابد. ماهیت لامسه و عدم حواس پرتی خواندن متن چاپی در تلفیق با افزایش زمان همراهی والدین با فرزندان و بحث در مورد داستان به جای دستگاه، باعث درک بیشتر و توسعه بهتر کودکان می شود.
خواب خوب
شاید در جهان مملو از پیام ها و عدم تمرکز روزافرون، خواندن متون چاپی به شما کمک می کند که خواب طولانی تر و بهتری داشته باشید. از آنجا که محرومیت از خواب با بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی و دیابت ارتباط دارد، داشتن الگوی خواب پایدار به طور فزاینده ای مهم است.
در یک مطالعه پیشگامانه، دانشکده پزشکی هاروارد از ۱۲ دانشجوخواست تا دو هفته خواندن کتاب الکترونیکی را قبل از خواب انجام بدهند و سپس دو هفته یک کتاب چاپی را بخواند. این مطالعه نشان داد که خواندن کتاب الکترونیکی منجر به خواب کمتر و خستگی روز بعد می شود.
آن ماری چانگ،متخصص عصب و روان در بخش زنان در موسسه اختلالات خواب و نارسایی زنان بریگام، توضیح می دهد: “شرکت کنندگانی که قبل از خواب کتاب الکترونیکی  خوانده اند دیرتر به خواب رفته اند و در شب خواب آنها کاهش یافته و هشدار صبحگاهی کمتری  نسبت به زمانی که قبل از خواب یک کتاب چاپ شده خوانده اند، داشتند. “
نویسنده مقاله : Sam Upton
www.twosides.info
ترجمه : سید امیر حسینی
amirhosseini.com

سید امیر حسینی

افزودن دیدگاه