تکنیک های عکاسی صنعتی

تکنیک های عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی می‌تواند چالش برانگیز باشد، چون معمولا شامل عکاسی از سوژه‌های بزرگ می‌شود که قرار دادن‌شان در کادر دشوار است. این عکس‌ها معمولا از محصولات، تجهیزات، ماشین‌آلات، کارگرها و کارمندان شرکت گرفته می‌شوند. این عکس‌ها ممکن است به خودی خود خیلی چشم‌نواز نباشند، بنابراین عکاس لازم است آن‌ها را جذاب سازد. این عکس‌ها باید جالب و جذاب باشند تا توجه بیننده را به خود جذب کنند. در ادامه تعدادی از نکات و فوت و فن‌های عکاسی آمده است که به عکاس صنعتی کمک می‌کند تا عکس‌هایی فوق‌العاده بیندازد.

۱. تکنیک نوردهی: برای دست‌یابی به بهترین نتایج لازم است درک جامعی از نوردهی و چگونگی دستکاری آن داشته باشید. باید بتوانید روشنی نور را به دقت اندازه‌گیری کنید و از نور موجود در محیط‌های صنعتی استفاده کنید. این موضوع حائز اهمیت است، چون با نور محیطی‌ای مواجه خواهید شد که اکثر اوقات کنتراست متفاوتی ایجاد می‌کند، طوری که از حسگر تصویر دیجیتال یا فیلم تجاوز می‌کند.


۲. قبل از شروع عکاسی از محیط بازدید کنیداز مدیر یا مسئول محیط عکاسی بخواهید که اجازه‌ی بازدید از آن جا را بدهد تا با سوژه و محیط اطرافش آشنا شوید. درخواست کنید که ماشین‌آلات تمیز باشند و لکه‌های روغن یا گریس بر روی آن‌ها نباشد. در صورت لزوم همچنین درخواست کنید که رنگ‌آمیزی یا دیگر تغییرات قبل از روز عکاسی صورت گیرد.

این موضوع مهم است که با استفاده از دوربین دیجیتال چند عکس از قبل بیندازید تا نمونه‌ها و پیش‌نمایش‌هایی برای خود داشته باشید. گرفتن تصاویر پیش نمایش از محیط به شما کمک می‌کند تا موارد موردنیاز آماده‌سازی سوژه و یا محیط را معین کنید. عکاسی دوباره از صحنه‌های صنعتی هزینه‌بر بوده و در تولید محصولات اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین بهتر است همان دفعه‌ی اول عکاسی را به درستی انجام دهید. اگر نیاز است اشخاصی در تصویر باشند، از آن‌ها درخواست کنید که موارد ایمنی (استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی) را رعایت کنند. اگر لباس کاری وجود ندارد (اگر مدیران در تصویر باشند)، از آن‌ها درخواست کنید که کت و شلوار و کلاه ایمنی بپوشند.

۳. تجهیزاتبرای چنین عکس‌هایی سه پایه جزو لاینفک تجهیزات است. اگر سه پایه ندارید، مطمئن شوید که دوربین را در جایی قرار می‌دهید که تکان نمی‌خورد و در آن جا دوربین به لرزش نمی‌افتد. این موضوع بسیار مهم است، چون اکثر ماشین‌ها به صورت خطی صاف کار می‌کنند، بنابراین حتی کم‌ترین کج شدن کادر دوربین می‌تواند باعث غیر طبیعی شدن عکس و ماشین‌ها شود.

۴. گرفتن عکسمی‌توانید با استفاده از سرعت شاتر پایین و عکاسی از سوژه‌ی متحرک، محو شدگی‌ هنری ایجاد کنید. اگر بر روی تصویر یا اطراف آن سایه وجود دارد، می‌توانید از ریفلکتورها (بازتابنده) استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. سه پایه به منظور ثابت نگه داشتن دوربین کاملا ضروری است.

۵. نور و کنتراست: محوطه‌های صنعتی معمولا دارای تعدادی منبع نور هستند که ممکن است عکاسی را دشوار کند. فوکوس دوربین بر روی ماشین‌های بزرگ است که چون از فولاد ساخته شده‌اند نور را بازتاب خواهد داد. استفاده از نورهای مصنوعی چالش بزرگی خواهد بود. عکاسی در روزهای ابری کمک خواهد کرد تا با انعکاس کم‌تری دست و پنجه نرم کنید. تُن‌های (سایه روشن) خنک‌تر در این محیط‌ها بهترین کارایی را دارند.

اگر باید از نمای خارجی ساختمان عکس بگیرید، می‌توانید از نور طبیعی‌ای که بر روی کارخانه‌ی صنعتی تابیده شده بهره‌مند شوید. بهترین زمان برای عکاسی در این حالت، هنگام غروب است. استفاده از حالت کنتراست بالا اغلب برای تصاویر صنعتی نتایج خوبی را رقم می‌زند. قبل از این که عکس بیندازید، دوربین خود را بر روی حالت درست قرار دهید. اگر در تصویر فولاد زیادی وجود داشته باشد، دیافراگم (گشادگی) را روی f8 یا f11 تنظیم کنید چون عموما این گشادگی برای فولاد بهتر عمل می‌کند.

 

مدیر سایت

افزودن دیدگاه